2021. április 26., hétfő

Cath Crowley: Szavak kékben


Ti találtatok már könyvekben üzeneteket, bevásárlócetliket? Én találtam már buszjegyet, könyvjelzőt, megírt képeslapot, bevásárlólistát. Ilyenkor mindig eltűnődöm néhány perc erejéig azon, hogy ki olvashatta előttem a könyvet, és tetszett-e neki, vagy éppen kitalálni az aznapi menüt a bevásárlólistájából. 

Az ausztrál kisvárosban, Henry családjának könyvesboltjában van egy sarok, az Üzenetek Könyvtára, ahol a lapok között üzenetek találhatók. Egész levelezések, sorsok, szerelmek lapulnak a könyvek lapjai között. Ezt a részleget kell a városba visszatért Rachelnek rendszereznie, az üzeneteket leltároznia, mert a család eladni kényszerül a könyvesboltot.


Rachel néhány évvel ezelőtt költözött el a városból, Henryvel a legjobb barátok voltak hosszú évek óta, és mielőtt elköltözött, egy üzenetben megvallotta szerelmét Henrynek. Mivel a fiú sosem reagált erre az üzenetre, a lány meglehetősen kényelmetlenül érzi magát amiatt, hogy éppen a könyvesboltban kell munkát vállalnia.

Rachel vállát még egy nagy titok is nyomja, néhány hónapja meghalt a bátyja, és visszatérve nem beszél erről senkinek, sem a legjobb barátnőjének, sem Henrynek, akik szintén ismerték és szerették a fiút. Rachel úgy tesz, mintha Cal még élne.

Ez a bolt a háttere Rachel és Henry történetének, ahol megismerhetjük még George-ot, Henry húgát, az édesapjukat és a bolt rendszeres vásárlóit vagy csak olvasóit, akik mindennap betérnek ide és mindenkinek megvan a maga története. 

Mint ahogyan Henrynek is, aki nem igazán van tisztában azzal, hogy mit szeretne. Nehezen heveri ki, hogy elhagyta a barátnője és közben Rachel visszatérése miatt furcsa, új érzések ébredeznek benne. A bolt eladásának körülményei sem segítenek neki abban, hogy nyugodtan átgondolja a helyzetét Amy-t illetően és nem pontosan látja, hogy mit kezdjen az életével, eléggé erősen küzd a felnőtté válás problémáival.

Rachel nem tudja feldolgozni testvére halálát, könnyebbnek tartja eltitkolni, mint elmondani a barátainak, édesanyjával sem találja a kapcsolatot, de az események alakulása mégis segít neki abban, hogy lassan újra magára találjon. 

Szerettem Henry és Rachel váltakozó szemszögét, George és Martin levelezését, a könyvesboltban zajló életet és bizony én szurkoltam a könyvesboltnak, hogy ne akadjon vevőre. 

Szépen megírt történet szerelemről, barátságról, életről, halálról, felnőtté válásról, de főleg a szavak erejéről. Szívmelengető, szeretnivaló, remek karakterekkel, mondanivalóval.

Könyvmolyként könnyen kapható vagyok minden olyan könyv elolvasására, amiben a könyvek fontos szerepet kapnak. Nagyon sok könyvajánlót, verset, olvasni valót találtam a lapokon, biztos kívánságlistámra kerül néhány közülük. 

Bea



"- Hogyan is fogalmazott Dickens a csodálatos Szép remények-ben?
- teszi fel a kérdést válaszra sem várva apa.
- "Megtört szív. Azt hiszed, belehalsz, de mégis tovább élsz
- egyik rettenetes nap a másik után..."

******

"Minden egyes darabot átvizsgálok, mert szeretem, hogy a használt könyvek annyi mindent rejthetnek: kávéscsésze lenyomatát, bekarikázott szavakat, jegyzeteket a lapok szélén. Az évek során George meg én rengeteg dolgot találtunk bennünk: leveleket, bevásárlólistákat, buszjegyeket, álmokat. Találtam már apró pókot, kilapított cigarettát, és a gyűrődésekben összegyűlt száraz dohányt. Egyszer még egy óvszert is (becsomagolva, érintetlenül, de tíz éve lejárt szavatossági idővel, ami önmagában is egy egész történet.)"

*****

"Ha a jövőm már létezik valahol, nem akarom tudni.
Abban a tudatban akarok élni, hogy teljesen én irányítom a sorsomat."

2 megjegyzés:

  1. Régóta csücsül a polcon, olvasásra várva...most előrébb teszem!:) Könyvesbolt, szerelem, veszteség, gyász, lélektan.....ez az én könyvem!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem, tetszeni fog. Ha meg is van neked, akkor tényleg ne várj sokáig. :)

      Törlés