2021. január 11., hétfő

Flea: LSD gyerekeknek

a Red Hot Chili Peppers basszusgitárosának önéletrajza


Ki merem jelenteni, hogy 2020 egyik legjobb önéletrajzát olvashatjuk Michael Peter Balzary, vagy ahogy a világ ismeri Flea könyvében. Flea a Red Hot Chili Peppers egyik alapítója, basszusgitárosa és egy nagyon szerethető figura. 

Ebben a könyvben a szeretetre vágyó kisfiút ismerhetjük meg, a helyét kereső, kallódó kamaszt, a családját, a környezetét és azt az utat, ami a RHCP megalakulásáig vezetett. 

Flea nem csak tehetséges zenész, hanem fantasztikus író is. Ahogy ezt a könyvet összerakta és ahogy bemutatta nekünk érzéseit, gondolatait és tetteit, egyszerűen zseniális. A tehetség, a zene szeretete átüt a könyv minden során, teljesen magával ragadott.

Nem egy hagyományos stílusú önéletrajzot olvashatunk, hanem egy töredékekből, rövid fejezetekből, emlékekből összeálló életutat, mely mégis kerek egésszé válik a végére.

Megismerjük szüleit, családi életüket, nővérét és megtudjuk, hogy mennyire imádta a nagymamáját. Szülei elváltak, Flea és nővére édesanyjával és annak új, zenész barátjával maradtak. Gyakran szorult össze a szívem a kis Flea életének alakulását olvasván, mert ő csak szeretetre vágyott, de anyja és nevelőapja a saját problémáikkal voltak elfoglalva, meglehetősen bohém életet éltek, így Flea legtöbbször a barátaival az utcán kereste azt, amit otthon nem talált. Nyughatatlan volt és balhékba keveredett.

Elkísérhetjük őt az iskolába, tanúi lehetünk, hogyan szerez magának barátokat, hogyan ragadja magával a zene, mikor és miért kezd el zenét tanulni, milyen hangszert fogott először a kezébe. 

Flea nagyon őszintén megosztja velünk első 20 évét, őszintén és kendőzetlenül vall drogokkal teli múltjáról, nagyon libabőrös érzés volt olvasni, amikor arról írt, hogy milyen hatást tett rá a zene. Zavarba ejtően őszinte, lényegre törő és nagyon jó stílusban megírt életrajzi írás.

Az is tetszett, ahogyan leírta az irodalommal és a könyvekkel való kapcsolatát, hogyan szerette meg az olvasást, ki a kedvence és gyakran idézett is kedvenc műveiből.

Nem csak egy egyszerű önéletrajzot olvashatunk, hanem egy fantasztikusan összerakott írást, melyben megismerjük az érzelmekkel teli Fleát, a szeretetre vágyó Fleát, a zenélni vágyó Fleát, és még számtalan más oldalát és tulajdonságát, amivel a szívünkbe lopja magát. 

Élete tulajdonképpen példa arra, hogy ha rossz passzban vagy, higgy abban, hogy ki tudsz mászni és lesz, lehet ettől sokkal másabb, sokkal jobb. Ahhoz, hogy feljuss a hegyre, lent a völgyben is kell lenned néha. 

Flea tele van energiával, örömmel, már sok évvel ezelőtt is a zene volt az éltető ereje, a menekülési útvonala, tiszteletre méltó, ahová eljutott, még akkor is, ha ez az út drogokkal volt kikövezve. Fel tudott állni és feljutott a hegyre.

A könyv tele van zenei utalásokkal. Kik formálták Flea ízlését, milyen zenekarokon nőtt fel és kik voltak a meghatározó zenekarok, előadók az életében. Nagyon sokat meghallgattam én is olvasás közben és nagyon hosszú listám van még.

A könyv olvasása előtt nem sokat tudtam Fleáról, főként azért olvastam el, mert szeretem az életrajzi könyveket. Egy fantasztikus embert ismertem meg. Egy tehetséges, jólelkű, intelligens, sokat olvasó, szeretettel teli embert. Kíváncsian várom az életrajz folytatását.

Bea

"A könnyek nem a szomorúság vagy a boldogság jelei, hanem annak,
hogy az ember érző lényként figyel a dolgokra.
Egyébként könnyen elérzékenyülő típus vagyok,
aki simán elsírja magát. Ez van."

*****

"Gyerekként az életem a nagymamám szépségétől,
a belőle áradó melegségtől és fénytől volt teljes."

*****

"Bárcsak megvolna a lehetőség az iskolában arra, hogy a tananyagot
az egyes diákok szellemi képességeinek megfelelően alakítsák ki.
Milyen jó lenne, ha azoknak, akik a zenében vagy az irodalomban jók,
másképp tanítanák a matekot, és megint másképp tanítanák az irodalmat
és a művészeteket a reáltantárgyakból jeleskedőknek.
De ilyen szerencsés bánásmódban csak a magániskolába járó diákok részesülnek."

4 megjegyzés:

  1. Ezekszerint, nem vagyok egyedül, aki nem igen hallott róla eddig! A "drog" miatt figyeltem fel rá, és olvasgattam utána. Még nem hallgattam semmit tőle, de most a linkeden kersztül, erre is sor került! Az értékelésed megerősít, hogy mielőbb olvasásra kerüljön! A hasonló könyvek is, a végtelen őszinteség miatt szoktak megfogni. Ahol az életrajzok feltárják azokat a dolgokat, amik a háttérben zajlottak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem nagyon tetszett. Nem egy szokványos önéletrajz egy különös pasiról.

      Törlés
  2. Ez mekoraaa! Végre egy könyv amit ő írt és az életéről szól. Biztosan nagy élvezettel fogom olvasni! Zenészek közül ő az egyik kedvencem. Rengeteg dolgot megtudtam már róla, de biztos van még egy csomó érdekes tény róla amit a könyvből olvasok majd és lesz hűha élményem. Vele szemben érzek egyfajta hasonlóságot, rokonszenvet, ugyanolyan érdeklődési kört. Nagyon örülök ennek a könyvnek! Kíváncsivá tett, hogy miket mesél el majd. A neten megtalálható basszusgitár leckéi alatt úgy éreztem megismertem, barátok lettünk! Jó lesz olvasni is tőle!! Aztaaa.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem is tudtam, hogy ilyen "közeli ismerősök" vagytok Fleával. :D Akkor ezt neked mindenképpen el kell olvasnod. Flea is szeret az élet nagy és kis dolgain elmerengeni. ;)

      Törlés