2020. január 13., hétfő

Martha McKittrick - Michelle Anderson: 2-es típusú cukorbetegség

Receptkönyv és akcióterv
Útmutató a minőségi élethez 2-es típusú cukorbetegséggel


Egy betegség diagnózisa letaglózó hatást válthat ki az emberből. Hirtelen a megértése is nehéz annak, amit éppen kimondott az orvos, nemhogy odafigyelni a további teendőkre.

Vannak azonban olyan betegségek, amelyeket ha időben fedeznek fel, akkor teljesen kordában tarthatók, ilyen a 2-es típusú cukorbetegség is. 

A 2-es típusú cukorbetegség kezelésének fő célja, hogy a szervezet vércukorszintje kontroll alatt legyen, ezt pedig a táplálkozással és a rendszeres testmozgással érhetjük el leginkább. 

Jó hír, hogy egy nagy elhatározással és életmódváltással is kordában tartható a cukorbetegség, amennyiben még nincs szükség gyógyszeres kezelésre. Ehhez egy egészséges étrend szükséges elsősorban, amelynek az összeállítása ma már nem okozhat gondot. 

Bár nagy kihívást jelent egy újfajta hozzáállás és viszonyulás az ételekhez, nagyon sok segítséget kapunk különböző internetes oldalakról, szakirodalomból és a témára specializálódott könyvekből, mint amilyen könyv ez is. A könyv végigkalauzolja az első három hónapon a frissen diagnosztizált cukorbeteget, segítséget nyújt egy bizonyos rutin kialakításában.

Az első hónapban az egészséges étrend alapjait sajátíthatjuk el, megtudhatjuk, hogy egyes ételek miként hatnak az egészségünkre és a vércukorszintünkre, valamint a szénhidrátszámolás tudnivalóit  és a glikémiás index lényegét is megismerhetjük. 

A második hónapban a testmozgás és a stresszkezelés kerül a középpontba, ezek fontos tényezők a vércukorszint kezelésében. A harmadik hónapban a cukorbetegség mentális és érzelmi kezeléséhez kapunk segítséget. 

A könyv hangsúlyozza, hogy a cukorbetegség diagnózisa nem végítélet, sőt segít jobban odafigyelni magunkra, segít abban, hogy felelősen tudjunk gondoskodni önmagunkról és aktív szerepet vállaljunk a saját életünkben. 

A cukorbetegség kialakulásának pontos oka nem ismert, de azért számos kockázati tényező igen, ilyen például a genetika, a fizikai inaktivitás,  a magas vérnyomás, a magas koleszterinszint és legmagasabb kockázati tényezője a túlsúly vagy az elhízás. Erről talán nem kell beszélnem, hogy mennyire könnyű magunkra szedni először csak néhány kiló plusz súlyt, aztán még többet. Főleg egy bizonyos életkor után, egyfajta életmód mellett, már csak azt vesszük észre, hogy fogyni kellene, de sehogy sem sikerül. 

Ez a könyv összefoglalja a tudnivalókat, amit egy cukorbetegnek nem árt megtanulnia, főként ha saját maga is szeretne tenni valamit a gyógyulása érdekében. A lényeg, hogy ne a diabétesz irányítson téged, hanem te irányítsd a diabéteszt! Azzal, hogy odafigyelsz magadra, hogy tiszteled magad, hogy szereted magad és nem akarod örök társadul a cukorbetegséget. 

A könyvben találunk heti táplálkozási terveket és bevásárlólistákat, fokozatosan bevezetve a mozgás- és edzésterveket a második hónapban, és tanácsokat arra vonatkozóan, hogy a társasági életben hogyan viszonyuljunk a cukorbetegséghez. Hogyan étkezzünk partikon, családi- és munkahelyi vacsorákon, nyaralásokon egészségesen és következetesen. 

A könyv második és egyben legnagyobb részében recepteket találunk, melyek reggeliket, főételeket, vacsorákat tartalmaznak, az egy adagra jutó széndhidrátmennyiséggel kiszámolva. A könyv utolsó részében hasznos információkat találunk weboldalakról, alkalmazásokról, szakemberekről, meditációkról és egyéb diabétesszel kapcsolatos dolgokról.


Bár véletlenül alakult úgy, hogy a 2020-as év első bejegyzése egy cukorbetegségről szóló és cukorbetegeket segítő könyv, valahol sorsszerű is. Hamarosan egy rovatot indítok, melyben elmesélem saját történetemet, saját tapasztalatokkal a cukorbetegségről, az általam kedvelt segítő könyvekről, életmódváltásról, egészséges étkezésről, sportolásról és változásokról.

Bea

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése