2016. június 1., szerda

Kenneth Silverman: Houdini

Weiss Erik élete

Houdini nevét hallva sokaknak bizonyára Milos Forman Ragtime című filmje jut az eszébe. De vajon hányan tudják, hogy minden idők egyik leghíresebb szabadulóművésze Weiss Erik néven Magyarországon született, és csupán kisgyerekkorában költözött szüleivel az Egyesült Államokba?
Kenneth Silverman, Pulitzer-díjas életrajzíró részletgazdag és lenyűgözően izgalmas könyvében  elmeséli, hogyan ívelt fel a kezdetekben olcsó vásári showműsorokban bemutatkozó Houdini pályája a legnagyobb hírességek közé, bemutatja őt, mint feltalálót, bokszrajongót, pilótát, írót, filmkészítőt és filmszínészt, könyvritkaságok gyűjtőjét és szélhámosok leleplezőjét. Az élénk társassági életet élő "bilincskirály" korának olyan híres egyéniségeivel került baráti kapcsolatba, mint Sarah Bernhardt, Jack London, Charlie Chaplin vagy Sir Arthur Conan Doyle. Az élvezetes stílusban megírt életrajz gazdag képanyaggal szemléltetve eleveníti fel a káprázatos bűvész- és szabadulószámokat, melyekkel óriási sikereket aratva utazta be Európát, az Egyesült Államokat, Oroszországot és Ausztráliát.
G. B. Shaw Houdinit - Jézus és Sherlock Holmes mellett - az emberi történelem három leghíresebb személyisége között tartotta nyilván. Jó háromnegyed századdal halála után neve még mindig a halálmegvető bátorság, a rejtélyes és megmagyarázhatatlan szabadulás szinonimája.

A könyvtár polcáról leemelve Anya meglengette az orrom előtt ezt a könyvet, én meg persze hogy nem tudtam neki ellenállni, pedig azelőtt nem is igazán érdeklődtem Houdinie munkássága iránt. Azt tudtam ám, hogy nagy szabadulóművész volt, (a spánielünket Szaffit is gyakran hívjuk Houdininak, mert bárhonnan ki tud szabadulni megmagyarázhatatlan módon), de most már a könyvet elolvasva a rendkívül érdekes és izgalmas életét is megismerhettem.

A magyar származású Harry Houdini egy elképesztő alak volt!
Már maga az is elképesztő volt, ahogy a kis vásári mutatványosból a világ legnagyobb bűvészévé nőtte ki magát, hát még a hátborzongató szabaduló mutatványai!
A bilincses szabaduló számok is nagyon rejtélyesek és szórakoztatóak voltak számomra, a vizes kamrás, a víz alá merüléses és a torony tetejéről végrehajtott szabaduló számoknál magam is olyan izgalomba jöttem, mintha én is ott lennék a helyszínen és izgatottan várnám, hogy a nagy Houdini végre a felszínre törjön. Aztán amikor sikerült végrehajtania ezeket a hajmeresztő mutatványokat, mindig megkönnyebültem, meg persze fogtam is a fejem, hogy ez a pasas nem normális.
Houdini számára a lehetetlen fogalma ismeretlen volt, ez a felfogás jellemezte az egész életét, mindig minden helyzetből a legtöbbet próbálta meg kihozni, és ezáltal meg is teremtette nevének halhatatlanságát.

Nagyon szórakoztató volt az akkoriban virágkorát élő spiritizmus ellen folytatott harcáról is olvasni,, ahogy a nagy Harry Houdini egy rendőr társaságában járta a szellemidéző szeánszokat, és semmiféle módszertől nem riadt vissza, hogy lebuktassa a csaló médiumokat. Annyira elkötelezett volt e harcban, hogy még   Sir Arthur Conan Doyle barátságát (aki viszont elkötelezett spiritiszta volt) is feláldozta ezen csatája miatt.
A spiritizmus ellen folytatott hadjáratánál már csak a hatalmas gyűjtőszenvedélye volt mókásabb, ha valaminek a gyűjtését a fejébe vette, akkor addig nem nyugodott, míg az ő gyűjteménye lett a legnagyobb a világon, így tett szert például hatalmas bűvészkellék-, s a szintén tekintélyes méretű színházi ereklyék gyűjteményére is.


Boldog voltam, hogy a könyv által végigkísérhetettem e rettenthetetlen férfit, szabadulóművészt, mágust és médiamogult (Houdini történetét megismerve teljességel nevezhetjük őt a reklámszakma úttörőjének is) világ körüli turnék sokaságán, s láthattam ahogyan mindenhol elsöprő sikert aratott.

9/10

Zsófi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése