2020. május 9., szombat

Lépésről lépésre: Sziki őszirózsa tanösvény

Végre itt a túrázgatós, kirándulós rovatunk következő része. Az előző részben a fertődi Eszterházy-kastély parkjában tett mini túránkat mutattam meg, ezúttal sem kellett messzire mennünk, a Győr-Moson-Sopron megyében található Sarród és Fertőújlak között nagyjából félúton található Sziki őszirózsa tanösvényen mentünk végig, ami rövidebb volt, mint amire számítottunk, de megtoldottuk egy kicsit a másik irányba is, ami azóta még kedvesebb lett a szívünknek. Hogy miért, a bejegyzés végén meg is mutatom nektek, de ha rendszeresen olvassátok a blogot, akkor már tudjátok és láttátok. ;)

Ez a túraútvonal a Fertő-Hanság Nemzeti Park területén található, mi február végén jártunk itt először, könnyen megközelíthető a közútról, szinte leparkolunk és már indulhatunk is, de akár kerékpárral is eltekerhetünk addig, ha éppen nem fúj le a szél a járgányunkról.

Ezt a közel 4 km-es tanösvényt végijárva szikes pusztákat és tavakat láthatunk,  valamint a bennük élő, fészkelő madárvilágot. Régi, magyar háziállatokat is megnézhetünk, szürkemarhát, racka juhot és házi bivalyt. Ha szerencsénk van, akkor az összes állatot láthatjuk egyszerre, mi a bivalyokat vonulását a hatalmas legelő egyik részéről a másikra két évvel ezelőtt, egy nyári napon láttuk, fantasztikus látvány volt.

Rendszeresen látunk komoly felszereléssel madárfotósokat.

A tanösvény a Hansági-főcsatorna zsilipjétől indul és végig a csatorna mellett halad.

Ilyenkor megszokott látvány a szikes tavak közelében, a kislibáikkal totyogó nyári ludak, sokszor az úttesten átvonulnak, tesznek egy kört a szemben lévő réten, majd visszajönnek. Szerencsére nem nagy az autóforgalom, de mivel jól ki van táblázva figyelemfelkeltő táblákkal, ezért az autósok odafigyelnek a libacsaládokra.

Fertőújlakot régen Mexikópusztának is nevezték, talán még ma is hívják így a régiek, tulajdonképpen ez egy zsákfalu, csak befelé vezet út, kifelé pedig ugyanazon az úton tudjuk elhagyni a falut. Egy földút, kerékpárút vezet át Ausztriába, ami a közúti forgalom elől elzárt, nyáron viszonylag nagy a kerékpárforgalom errefelé.

A Fertő-tó a nádrengetegével rengeteg madárnak ad otthont

Fészkelő- és táplálkozó hely, és biztonságos búvóhely a madaraknak a Fertő-tó

A Fertő-tó Közép-Európa egyik legjelentősebb vízimadár élőhelye

Több mint 300 madárfaj fordul elő a tó nádasaiban

Magyar racka juhok a Hídi-majorban

Inkább a nádasba nyúló öblökben és a már náddal körbenőtt belső tavakban gazdag a madárélet

A Hanság-főcsatorna a Fertő keleti partvidékét köti össze a Rábcával

A vonulási időszakokban sok madárfajra jellemző a gyülekezés, majd a csapatos, olykor tömegesen útrakelés

A rózsaszín lábú, rózsaszín csőrű nyári lúd nádasokban, gyékényesekben, kisebb szigeteken épít fészket.

Októbertől áprilisig a vetési ludak a nagy lilikekkel keveredve akár több ezres csapatokban húznak ki a kukoricatarlókra

A Fertő-Hanság Nemzeti Park része a Hanság, amit az itt élők “Hany”-nak neveznek.

1749 márciusában a kapuvári halászok uszonyokkal rendelkező emberi lényt fogtak ki
a Hanság lápi világából. 9 éves gyermeknek látszott, kettős szemhéja volt,
és keze, lába ujjai között úszóhártya feszült. István névre keresztelve megszületett
a Hany Istók legenda, amiről Jókai Mór is írt a Névtelen vár című regényében.

Madármegfigyelő kilátókat és egy kellemes pihenőhelyet is találunk a tanösvényen

A hátsó hegyvonulat a Soproni-hegység a tévétoronnyal,
előtte pedig a Fertőmelléki-domság vonulata látható.

A sarkvidéken fészkelő nagy lilikek több, mint 4000 km-es út megtétele után jutnak el vizeinkhez,
ahol több ezren, esetleg több tízezren is megfigyelhetők a vonulás időszakában
A Hanság-csatorna a mexikópusztai zsilippel

Ez a hattyúpár  nem zavartatta magát, békésen úszkáltak, sőt hetek múlva a videónk forgatásán is ott voltak.

Háttérben a Schneeberg havas csúcsai. Csak tiszta időben látszik.

Itt talán egy régi zsilip lehetett...

A nem túl jól sikerült képen egy 10-15 fős őzcsapat és hattyúk együtt.
Amíg nem láttak meg bennünket, békésen álldogálltak egymás társaságában

Ez egy fontos fa. :)) A bejegyzés végén, megtudod miért, ha megnézed a videót. :)

Egy magányos őrszem

Februárban még korán sötétedett

A látvány gyönyörű

Naplemente, a túránk végén.

Amiért pedig az utolsó képek közel állnak a szívünkhöz, annak az az oka, hogy itt forgattuk a klipünket, a Vadnyugati sztorit, amit meg is nézhettek, ha érdekel benneteket. :)

Bejegyzésem végére értem, és azt vettem észre, hogy nem sokat írtam erről a túráról, csak néhány képaláírást, de azt hiszem, hogy a képek itt magukért beszélnek. A klipforgatás óta nem jártunk erre, mert akkor úgy találtuk, hogy kicsit sok volt a hétvégi madármegfigyelők, sétálgatók létszáma.

Remélem, tetszett nektek ez a bejegyzés, ha erre jártok, mindenképpen érdemes megnézni Magyarország egyik legnagyobb és egyik legjobb madármegfigyelő helyét, és Mexikópusztát. A dalunkban szereplő Mexikó és Mexikópuszta teljesen véletlen egybeesés. De nagyon érdekes és utólag vicces.

Legyen szép hétvégétek!

Bea

1. Gyönyörű hely, remélem egyszer élőben is megnézhetem. A fotók pedig csodásak, mint mindig. :D

1. Köszönöm. :) Bármelyik évszakban érdemes megnézni, mindig más oldalát mutatja. Ha erre készülsz, mindenképpen jelezd, összehozhatnánk egy mini könyves találkozót kávéval egybekötve. :D

2. Örülök, hogy veletek kirándulhattam a képek által. Nagyon jó felvételek, a klipetek pedig szuper és persze az ott készült felvételek is. Valóban nagyon jó egybeesés Mexikópuszta és a dalszöveg. Nagy gratula mindenkinek.