2019. május 22., szerda

Penny Vincenzi: Bizalmi kérdés


Nem olvastam még Pennyi Vincenzitől könyvet, és sajnos ez az utolsó befejezett könyve,  amit 2018-ban bekövetkezett halála előtt írt. A stílusa engem egy kicsit Jeffrey Archerre emlékeztet, és mivel az ő könyveit nagyon szeretem, Penny Vincenzi is nyitott kapukat döngetett nálam és bár ez volt az első könyv, amit olvastam a szerzőtől, biztos vagyok benne, hogy nem az utolsó.

Egy nagyszerűen szórakoztató történet, mely különböző társadalmi rétegben élő emberek életéről mesél, az 1936-os évektől kezdődően néhány évtizedet átívelve. Sokszereplős könyv, jelentős eseményekkel, kis politikával, szerelemmel és vággyal, tisztességgel és csalárdsággal, konfliktusokkal és szeretettel.

Bár nagyon sok szereplője van a történetnek, a főszereplő, aki körül a dolgok összpontosulnak Tom Knelston, aki egy falusi postás fiaként az 1936-os években nagyobb álmokat dédelgetett annál, minthogy az apja nyomdokába lépjen. Tanulni szeretett volna, kitörni a faluból, egy teljesen más életet élni, mint amit a szülei és a családja. 

Mivel kivételesen okos és szorgalmas volt, azt hiszem, nem árulok el nagy titkot, ha elmondom, hogy sikerült is neki, jónéhány évvel később ügyvédként látjuk viszont, baloldali politikai ambíciókkal, aki a munkáspárt színeiben tevékenykedik. Életét átszövi a politika, szinte mindig azt helyezi előtérbe, amivel saját és családja boldogságát veszélyezteti.

Felesége Alice ápolónő, de Tom mellett feladja hivatását és a házasságának él, neveli a gyerekeket, és igyekszik megfelelni a politikusfeleség eszményképének. Barátnője Jillie Curtis orvosnak tanul, a boldogság azonban sokáig elkerüli. 

Ned Welles gyermekorvosként képzeli el jövőjét, és amikor álma valóra válik, akár boldog is lehetne, ha nem feszítené egy hatalmas titok a szívét, a gondolatait, amely a hétköznapjait is megkeseríti. 

Diana Southcott a felső tízezerbe tartozik, előkelő családba született, minden vágya, hogy jól menjen férjhez, egy jóképű és magas rangú férj az elképzelése. Terve sikerül, de vajon boldog-e, úgy alakul az élete, ahogy elképzelte?

Ezeknek a nagyon különböző embereknek fonódik össze a sorsa ebben a könyvben, mely a történet monumentális voltához igazodva nem egy rövid olvasmány, de végig fenntartja a figyelmet, amikor már mindenkit megismertünk, akkor elég nehéz letenni, mert elég érdekesen alakulnak a történet szálai. 

Szerelmek, ambíciók, titkok, önmegvalósítás, áldozatkészség, tisztesség és tisztességtelenség, jó és rossz döntések, ragyogás, árulás, egyszóval minden benne van ebben a könyvben, amit az 50-es évek Angliájáról el tudunk képzelni, és az is, amit nem.

Tanúi lehetünk a háború utáni munkáspárt kialakulásának, a Nemzeti Egészségügyi Szolgálat megszületésének, a melegek helyzetének, nagyon jól átjött a korszak hangulata, társadalmi helyzete, láthatjuk az orvosi tudomány fejlődését és a betegek, főleg a gyermekek ápolásának lassú változását, a nők érvényesülésének térnyerését. 


Ha létezik jó szappanopera, akkor Penny könyvére azt lehet mondani, hogy ez az. Fejezetről fejezetre olyan jól csűrte-csavarta a szálakat, hogy kíváncsian vártam a következő fordulatot, a következő bonyodalmat, és természetesen a megoldásokat. Együttéreztem, drukkoltam és  elítéltem. Meghatódtam és hitetlenkedtem. Vidám voltam és szomorú. Érzelmek széles skáláját sikerült kiváltania a könyvnek, szerintem remek választás, ha egy könnyedebb, szórakoztató olvasmányt szeretnénk választani.

Bea


"Attól félt, hogy őrült, veszélyes kaland ez az egész, 
de olyan kaland, aminek, miután alaposan átgondolta, képtelen ellenálni. "

*****
"Igazán jó barátnak bizonyult, gondolta Diana. 
A barátok tényleg sokkal hasznosabbak, mint a szeretők, és kevesebb gond van velük. "



A könyvet IDE KATTINTVA  vásárolhatjátok meg.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése