2017. szeptember 6., szerda

Tóth István: Az erdélyi mintakincs alapformái

Tóth István kolozsvári grafikus, festő, rajztanár munkája ez a könyv, ami az 1943-ban megjelent, A magyar díszítés alapformái című könyv átdolgozott változata. Amikor kinyitottam ezt a könyvet és megláttam a benne lévő mintákat, nagyot dobbant a szívem. 

Ugyanis a régi kiadású könyvet már többször is kikölcsönöztem a könyvtárból és mindig szívfájdalommal vittem vissza, mert nagyon szívesen láttam volna a saját polcomon. Így bizonyos időközönként hazahoztam, nézegettem, rajzolgattam belőle, hiába csak fekete-fehér mintarajzok vannak benne, egyszerűen szemet gyönyörködtető és megunhatatlan.

Nagyon boldog voltam, amikor felfedeztem, hogy ez tulajdonképpen ugyanaz a könyv, kicsit átdolgozva, Örültem nagyon, hogy éppen az a könyv került a birtokomba, amit már oly régóta szeretnék.

A szerzőről Tóth Istvánról mindenképpen tudni érdemes, hogy a budapesti Képzőművészeti Főiskola Rajztanárképző Intézetében 1914-ben szerzett oklevelet, és az I. világháborús frontszolgálata után Kolozsváron telepedett le, ahol rajztanárként tevékenykedett, a későbbiekben művészeti magániskolát vezetett, a nagybányai művésztelepen is alkotott. 

Könyvének anyaga először sorozatban jelent meg a kolozsvári Magyar Nép című hetilapban, a magyar népművészetet népszerűsítette, a magyar népviselet hagyományaival ismertette meg olvasóit. 

Ez a könyv, a képi világra épít,  a benne lévő mintarajz alkotásokat a szerző rövid magyarázatokkal látta el. Először az egyszerűbb formákat mutatja be, majd egyre gazdagabbak lesznek a minták és különféle alkalmazásukat is megismerhetjük.


Manapság, amikor reneszánszát éli a kézimunka, amikor a tetoválásokban, a mai, divatos ruhaneműkön, farmerokon és táskákon is megjelennek a népművészeti motívumok, hímzésminták, tökéletesen aktuális egy ilyen gyönyörű mintakönyv, mindamellett, hogy ismereteinket is gyarapítja.

Ezerféle virágmotívumot tartalmaz a könyv

A magyar és székely díszítés legfőbb alapeleme a virág, de ezek egyáltalán nem természethű virágok, hanem stilizált formában alkalmazzák őket a népművészetben. Rózsa, tulipán, szekfű, levelek és levélszárak egyszerűbb és részletgazdag rajzait találhatjuk a könyv első részében, eleinte csak szólóban, majd minteösszeállításokba tervezve, alkalmazva.
Majd a természetutánzó elemek következnek, nagyon népszerű elem a stilizált pávafarok,  az állatminták. 
Ezeket is a könyvből rajzoltam :)
Díszes ostorok, pásztorholmik, birkafogó kampók, faragott botok mintaelemeit csodálhatjuk meg, de a kisebb használati tárgyak sótartók, tükrösök díszítőelemeit, húsvéti hímesdíszítéseket faragott és festett kapukat és még sok más gyönyörűséget találhatunk ebben a mintagyűjteményben.

Rajzolgatások a könyvből

Én most rajzolgattam belőle, de a következő projektem egy vászontáska kihímzése lesz, amelynek mintáját természetesen ebből a könyvből állítom össze.

10/10

Bea

A könyvet a Cser Kiadó oldalán rendelhetitek meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése