2017. május 8., hétfő

Pauline Brown: A hímzés technikájának enciklopédiája

Átfogó illusztrált útmutató a hagyományos és modern hímzésmintákhoz

A kreatív könyvek gyűjtése iránti szenvedélyemet az fogja igazán megérteni, aki maga is folytat valamilyen kreatív tevékenységet, köt, horgol, hímez, rajzol, üveget vagy kavicsot fest, zoknibábokat készít, sorolhatnám még napestig a kreatívságok sorát, és amint meglát egy újabb könyvet a témában, elnyomhatatlan késztetést érez a beszerzésére.


Nos, így jártam ezzel a könyvvel is. Nem most tanultam hímezni, ez a tevékenység a nagymamámat idézi meg bennem, aki 12 éves koromban kihímezte ugyan nekem technika órára a matyó hímzéses kötényt, de utána, a nyári szünetben megtanított hímezni. Emlékszem, ültünk a szőlővel befuttatott tornácon, és hímeztünk. És szépen, lassan megtanultam és meg is szerettem. Aztán úgy jó 30 évig nem is hímeztem. 

Nemrégiben azonban a Pinteresten megakadt a szemem egy szuperjó Beatles albumborító mintán, és annyira szerettem volna elkészíteni, hogy kipróbáltam, vajon tudok-e még hímezni. Kijelenthetem, hogy akár a biciklizést, a hímzést sem lehet elfelejteni. Az az alkotás így sikerült, valószínűleg párnahuzat lesz belőle a Beatles rajongó gyerkőceimnek.


Ha már így belejöttem, Zsófi felvetette az ötletet, hogy Apa leselejtezett farmeringéből nem alkotnánk-e valamit. Több sem kellett nekem, azonnal ollót fogtam a kezembe, és levágtam az ujját, majd különféle minták tervezésébe fogtam. Amikor a mellénnyé lett farmering hátához értem, jött a nagy ötlet, és átültettem mai színekbe egy pávamintás párnahuzatot, amit még nagymamám hímzett, és mind a mai napig megvan, még arra is emlékszem, amikor készítette, pedig már régen volt.
Ez így sikerült és így lett Zsófinak egy kissé hippi stílusú farmermellénye:



Azonban ezen a kétfajta öltésen kívül, amivel ezeket varrtam, semmiféle más öltésmintát nem ismerek, nem tudok keresztszemeset sem varrni és a gobelin hímzés titkai sem ismertek előttem. A könyvben ezeket a technikákat is megtaláltam és még rengeteg más, számomra ismeretlen öltésfajtát. 

Ilyen a csodálatos Bargello-hímzés, más néven firenzei hímzés, bámulatosan gyönyörű, vagy a szálvonásos hímzés, ami annyira szép és finom, hogy szinte csipkeszerű mintákat hozhatunk létre vele.

A gépi hímzés technikájába is betekintést nyerhetünk, megtudhatjuk mi a tűszövés és még felsorolhatatlanul sok hímzésmintát ismerhetünk meg. Ami nagyon tetszett, hogy nagyon sok hímzésmintával készített művészi alkotást mutat be a könyv, és egyszerűen hihetetlen hogy ezzel a tevékenységgel is annyira gyönyörű képeket, tájképeket, embereket és állatokat ábrázoló alkotásokat lehet készíteni, mintha festenénk, vagy fényképeznénk. Egyszerűen fantasztikusak, csak áradozni tudok ezekről a gyönyörűségekről.

Én azért még messze vagyok ettől, de azért rögtön kipróbáltam pár öltésmintát, a könyv elejétől haladva, nagyon érdekes módszerek, és igen egyszerűek voltak. Persze, ahogy haladunk előre a könyvben, egyre inkább próbára teszik a bemutatott technikák az ügyességünket. Én még a könyv elején maradtam és a megtanult hímzésfajtákkal elkészítettem a magam első kis munkáit.

Mindenféle öltésfajták gyakorolgatása
Van amelyik bonyolultnak tűnik, de ezek közül még egyik sem az.
A sokféle hímzésfajta gyakorlása virágokon.

Ez a hippiszakállú pasas a legújabb kedvencem. :)

Kezdőknek is ajánlom a könyvet, mert nagyon alaposan elmagyarázza és leírja a megtanulandó öltésfajtát, és természetesen rengeteg fotóval illusztrálja is, az is el tudja sajátítani a hímzés tudományát, aki most kapott kedvet hozzá.

10/10

Bea

2 megjegyzés:

  1. Ez a könyv kell nekem! Hogy Te milyen ügyes vagy! Ámulok, bámulok, mert egy-két öltésfajtát én is felismerek, de a hímzésen és keresztszemes öltéseken kívül másat még nem nagyon próbáltam. A Beatles nagyon jól felismerhető, pedig csak szálöltéssel van varrva. Ügyes munka mindegyik, ezáltal ugy gondolom hasznos a könyv! /Holbe öltés nincs benne?/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! Ebből a könyvből tényleg könnyű volt megtanulni, amiket nem ismertem. További kihívás a nehezebb minták elsajátítása lesz. Nem tudom, hogy van-e benne holbe öltés, mert nagyon sokféle volt benne és nem jegyeztem meg mindegyiknek a nevét, de elképzelhető, hogy az is megtalálható. :)

      Törlés