2017. március 8., szerda

Tonke Dragt: Levél a királynak

Nagyon nagy meglepetést okozott nekem ez a könyv. Több okból is, a legutóbbival az imént szembesültem éppen, amikor elkezdtem írni az értékelést. Gondoltam, kicsit utánanézek a szerzőnek. És ezután leesett az állam, a Tonke Dragt név ugyanis egy Antonia "Tonke" Johanna Willemina Dragt nevezetű hölgyet takar!!!! 

Eszembe sem jutott a könyv olvasása közben, hogy ezt a könyvet nem egy férfi írta. Mégiscsak egy lovagregény, de nagyon helytelenül vontam le a következtetést csupán ennyiből. Tonke Dragt 1930-ban született a mai Indonézia területén, majd a második világháború után költözött családjával Hollandiába. 


A következő meglepetés az az információ volt, hogy ez a könyv 1962-ben született! Persze biztos rengeteg értékes és jó könyv van még szerte a világon, amely egyáltalán nem kerül magyarul kiadásra, de tényleg meglepődtem, hogy ez egy 55 éve íródott könyv és most ismerkedhetünk meg csak vele. De igaz a mondás, hogy jobb későn, mint soha, mert egy  értékes és szép élménnyel lennénk szegényebbek.

A legnagyobb meglepetés pedig az volt, hogy ennyire szerettem ezt a könyvet. Mert azt gondoltam, hogy elolvasom és talán Titusznak találok egy következő jó kis olvasnivalót, mert nem vagyok éppen lovagregény-rajongó. Igaz, ha jobban belegondolok, nem is olvastam még lovagregényt. Valóban találtam Titusznak egy fantasztikus könyvet, ami szerintem neki is nagyon fog tetszeni, de az igazi nagy húzása az volt a könyvnek, hogy engem is ennyire levett a lábamról.

Élveztem a 16 éves Tiuri kalandját, nagy utazását a Nagy-hegységtől keletre lévő Dagonaut birodalmán át, a Nagy-hegységtől nyugatra lévő Unauwen birodalmán keresztül. Izgalommal kísértem el útján, hogy ezzel segítsem végrehajtani titkos feladatát, amivel a Fehérpajzsos Fekete Lovag bízta meg, miközben nyomában voltak  a Vörös Lovasok. 

Izgalmas, fordulatos, lebilincselő regény volt, Tiuri útja gyönyörű tájakon át vezetett, közben találkozott jó és rossz emberekkel is, akik hol segítették, hol pedig hátráltatták útját, sőt meglehetősen nagy veszedelembe is keverték időnként. 

Nagyon tetszett, hogy a történet a lovagok és a madnem lovaggá lett Tiuri nemes, tiszta, hűséges életén keresztül kihangsúlyozta a jót, a becsületességet, a bátorságot és bölcsességet, megmutatta, hogy a jó legtöbbször elnyeri jutalmát, a rossz, a gonosz, az álnok pedig előbb vagy utóbb megbűnhődik, de nagy ritkán még az is előfordulhat, hogy jó útra tér. 

Csodás utazás volt ez Tiurival, a tájak  sokszínűsége, az erdők, a hegyek, a folyók, a középkori városok, a rétek gyönyörködtették a szemet, mert szinte minden megelevenedett a szemem előtt,  a nagy kaland során megismert emberek, a hős tettek pedig melengették az  ember lelkét, miközben reménykedhetünk abban, hogy jelen esetben is győzedelmeskedik a kitartás és nemeslelkűség, hogy a szív néha felülírja a logikát és az ész érveit.

Egy kalandos utazás története volt ez a könyv, abból az időből, amikor még éltek lovagok, amikor lovagnak lenni igazi megtiszteltetés volt, egyet jelentett a lovaglét a hűséggel, a becsületességgel, az őszinteséggel, a segítőkészséggel, a bátorsággal és a kitartással. Amikor a lovaggá ütéshez próbákat kell kiállni, de ha úgy hozza az élet, akkor megfelelő döntéseket kell tudni hozni.


Barátság, szeretet, megbecsülés, tisztelet, kitartás kaland és hősiesség, mind- mind olyan jóságok és szépségek, amelyek egy mai kiskamasznak is remek útravalóul szolgálhatnak. Nyugodtan nyomjátok gyerekeitek kezébe ezt a könyvet, sőt, olvassátok el ti magatok is, mert mi ilyenkor mindig jót beszélgetünk Titusszal az eseményekről, és így nem csak  bólogató és hümmögő szülők lehetünk, hanem aktív résztvevői a középkori lovagi lét  megbeszélésének. Mindezek mellett örömmel sorolom ezt az ifjúsági regényt a kedvenceim közé. 

A könyvet köszönöm a Kolibri Kiadónak!

10/10

Bea

Fülszöveg:
A 16 éves Tiuri épp a lovaggá ütése előtti éjszakán rejtélyes megbízatást kap: el kell vinnie egy levelet a szomszédos birodalom királyának - az üzeneten egy ország sorsa múlik. Útja elején még csak nem is sejti, mennyi veszélyes kaland és megpróbáltatás vár rá, és hány ellenséggel kell megküzdenie, ha véghez akarja vinni a feladatot, amivel a Fehérpajzsos Fekete Lovag bízta meg. 

A kötet kiadásának évében, 1962-ben az év ifjúsági regénye volt Hollandiában, sikere pedig azóta is töretlen, több, mint 15 nyelvre fordították le, igazi nemzetközi bestsellerként tartják számon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése