2016. október 3., hétfő

Libba Bray: A Látók (The Diviners)

Hiszel abban, hogy szellemek és látók élnek közöttünk?

 Evie O'Neillt unalmas szülővárosából New York nyüzsgő utcáira száműzik - amitől ő maxolúte el van ragadtatva.
1926-ot írunk. New Yorkban tobzódnak az illegális italmérések, a Ziegfield lányok és a pimasz zsebtolvajok. Az egyetlen bökkenő, hogy Evie-nek a nagybátyjánál kell laknia, aki az okkult tudományok megszállottja.

A lány attól tart, hogy Will bácsi felfedi majd legsötétebb titkát: természetfeletti képességét, ami eddig csak bajba sodorta. Ám amikor a rendőrség egy meggyilkolt lányra bukkan, testén egy titkos jellel, és Willt a helyszínre hívják, Evie ráébred, hogy képessége segíthet elkapni egy sorozatgyilkost.

Ahogy beleveti magát a gyilkossal való macska-egér játékba újabb históriák kerülnek a napvilágra a sosem alvó városban. Egy Memphis nevű fiatalember életét rémálmok írányítják. 
Theta, a táncosnő, a múltja elől menekül. 
Egy diák, Jericho pedig megdöbbentő titkot rejteget.
És mindannyiuktól függetlenül valami sötét és gonosz felébredt...

Imádom a 20-as években játszódó történeteket (igazából a 30-as, 40-es, 50-es, 60-as években játszódó történeteket is szeretem, úgyhogy mondjuk úgy, hogy a múlt rabja vagyok), ez volt az, ami miatt felfigyeltem a könyvre. 
A Vöröspöttyössége miatt egy kicsit azért tartottam is tőle, de végül a 1926-os nyüzsgő New Yorknak és a szesztilalomnak csak nem tudtam ellenállni.
És még milyen jól tettem, hogy nem álltam ellen! :)

A történetünk főszereplőjét, az Ohio-ból való Evie-t egy, a városkájuk egyik aranyifja ellen elkövetett csínyje miatt száműzik New Yorkba. A szülei előtt eljátssza a sértődöttet, és úgy tűnik halálos büntetésnek érzi, hogy a nyarat a nagybátyjánál kell töltenie, de egyébként meg majd kiugrik a bőréből, hogy New Yorkba utazhat, ahol majd nyakába veheti a várost.
Az elején még féltem egy kicsit Evie-től és attól, hogy milyen lesz a kapcsolatom vele, de ahogy haladtam a történettel egyre jobban megszerettem, egy igazi belevaló flapper volt, aki semmitől nem riadt vissza, és nem félt senkit sem megbotránkoztatni. Legjobb barátnőjével, Mabellel  való párbeszédeiken nagyon jókat mosolyogtam, a két lány nem is különbözhetett volna jobban egymástól.

Amint Evie megérkezik New York-ba, egy jóképű zsebtolvaj Sam Lloyd áldozatául esik, akinek később még nagyobb szerep fog jutni a történetben.
Evie nagybátyjának, Will-nek a munkahelye és egyben az élete is, az Amerikai Folklór, Babona és Okkult Tudományok Múzeuma (közismertebb nevén Libabőr Múzeum) pedig elképesztő egy hely volt, félelmetes és egyben káprázatos. 

A könyv többi szereplője, a táncos lány Theta, és a lakótársa is a szívemhez nőtt, az ő történetük is nagyon eredeti és emberi volt. És ne feledkezzünk meg a történet egy másik fontos szereplőjéről, a magas és kezdetben hűvösnek tűnő Jerichoról sem, aki mint később kiderül, sok titkot rejteget azzal kapcsolatban, hogy kicsoda, vagy micsoda is ő valójában.
Volt még egy szereplőnk Memphis, akinek szintén megismerhettük az életét, a múljtát, majd később a többi szereplővel is összekapcsolódott a sorsa.

A regény krimiszála, a nyomozás is rendkívül izgalmas volt, misztikus szálakkal ötvözve, nagyon szerettem azt a rejtélyes hangulatot, ami a gyilkosságokat és a könyvet is körülszőtte. Rájöttem arra is, hogy a 20. század eleji okkult mozgalmakat, hagyományokat is érdekesnek találom, és szeretem is az ilyesmikkel foglalkozó történeteket.

A 20-as évek hangulatát is sikerült jól megragadnia a regénynek, a könyvben elég sok lábjegyzet volt, amik a korabeli személyiségek, helyek, szokások, események megismeréséhez nyújtottak segítséget.


Evie és a többiek különleges képessége is olyan formában volt tálalva, hogy akik nem nagyon szeretik vagy nem szoktak olvasni ilyenféle történeteket (mint például én), azoknak is tetszhet szerintem a könyv. Bár amikor a történet végén Jericho egyik nagy titkáról lehullt a lepel egy kicsit meghökkentem, de aztán végül úgy voltam vele, hogy inkább élvezem tovább a történetet, és ebben már az sem tudott megakasztani amikor a könyv végén egy szerelmi háromszög vagy legalábbis valami ilyesféle érzelmi bonyolultság kezdett kialakulni... :)

Örülök, hogy végül sorra kerítettem ezt a jó kis 20-as évekbeli, misztikus, krimis könyvet, kíváncsian várom a második részt.

9/10

Zsófi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése