2016. szeptember 15., csütörtök

Gabriele Bickel: Ajándékok saját fűszerkertünkből

A fűszernövények erőteljes illatukkal, aromás leveleikkel, ízletes virágaikkal és fűszeres ízű magjaikkal elvarázsolnak bennünket. Ha saját kertünkben vagy ablakpárkányunkon neveljük őket, könnyen készíthetünk belőlük ajándékot szeretteink számára.
Mindegy, hogy ecet, olaj, likőr, pálinka, fűszersó, tea, krém vagy fürdősó készül belőlük: a fűszernövények aromájukkal bármilyen ajándékot különlegessé tesznek.

Saját magunknak is ajándék lesz, ha elkészítünk párat otthoni felhasználásra ezekből a szépségekből és minden bizonnyal finomságokból is.
A különböző ízesítésű ecetekhez alapnak legtöbbször fehérborecetet, néhányhoz vörösborecetet kell használni, egyik elkészítését sem tartom bonyolultnak. Készíhetünk tavaszi ecetet vadnövénysalátákhoz, nyári ecetet bazsalikommal és japán rózsával, őszi ecetet vadételekhez, téli ecetet keleti ételekhez, kakukkfüves ecetet és rózsaecetet. Látványnak sem utolsók ezek a szép üvegbe töltött finomságok. 

A fűszerecetek után a salátaolajok elkészítésével ismerkedhetünk meg. Ez már nem annyira egyszerű, mert míg fehérborecetet szerintem könnyen találunk, ám például sáfrányos szeklice olajat és földimogyoró olajat szinte csak aranyárban. Szerencsére azonban olyan fűszerolaj receptet is találunk a könyvben, amelyhez olívaolaj szükséges, és az már megfizethető. Olívaolaj az alapja a nagyon jól hangzó és ígéretesnek tűnő pizzaolajnak, bazsalikomos olajnak, de a kakukkfüves olaj és a provance-i fűszerolaj elkészítéséhez napraforgóolajat ajánlanak. 

Az olajak után fűszersót készíthetünk saját fűszernövényeinkből és tengeri sóból. Biztosak lehetünk az összetételében, és abban is, hogy nincs benne tartósítószer és ízfokozó. Ugyanígy különböző fűszerkeverékeket is készíthetünk. Én már három éve készítek saját pizza- ill. olaszos fűszerkeveréket a kertünkből, bazsalikom, oregánó, kakukkfű, rozmaring felhasználásával. Csak megszárítom a csokorba kötött fűszereket, kikötöm valahová a konyhában (dekorációnak sem utolsó), majd apró darabokra vágom. Én ollóval szoktam szórakozni, de biztos van ettől jobb módszer is. :) Az idén egy kicsit lusta voltam, még nem szárítottam, de pótolom is gyorsan. :)

Ezután pedig következnek a fűszerborok. Száraz fehérbor szükségeltetik hozzá, és  máris készíthetünk pitypangos vagy zsályás fűszerbort baráti, vagy családi borozgatásokhoz, partikhoz. 

Ha már az italoknál tartunk és van némi gyümölcspálinkánk is otthon, akkor kipróbálhatjuk a hársfaviráglikőrt bodzavirággal, az almamentalikőrt, vagy akár a levendulalikőrt.  Találhatunk stresszűző pálinkát gyógynövényekkel, enyhe keserűlikőrt francia tárkonnyal, körömviráglikőrt, vagy megfázás elleni italt gabonapálinkából. Sőt, egy szerelmi bájital receptet is találunk a könyvben, amelynek alapja a gyümölcspálinka, "titkos" összetevője pedig egy csiszolatlan vörös gránát!! (hmm...) 

A könyv végén még teakeverékeket állíthatunk össze, bőrtápláló krémet készíthetünk és különböző finom fürdőkkel kényeztethetjük magunkat.  


Élvezettel lapozgattam, csodáltam a sok szép elkészített szépséget és finomságot, igazán látványos volt. Kedvet is kaptam jó pár dolog elkészítéséhez, ha késztermék is lesz a kedvemből, mindenképpen megmutatom. :) Mint már írtam fentebb, saját magunkat is meglephetjük ezekkel a fantasztikus fűszeres mindenfélékkel, de ajándéknak is tökéletes. Én biztosan örülnék neki. :)

10/10

Bea

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése