2016. szeptember 1., csütörtök

Alexander McCall Smith: No. 1. Női nyomozóiroda

Precious Ramotswe túlad atyai örökségén, és a tehenekért kapott pénzen megnyitja Botswana legjobb, egyszersmind egyetlen női magánnyomozó irodáját. Barátai - Mr. J. L. B. Matekoni autószerelő-műhely tulajdonos és széptevő, valamint a főváros leggyorsabban gépelő sikítós titkárnője, Mma Makutsi - segítségével kell megoldania egy különös apa, egy pórul járt férj, egy elveszett középső ujj és egy elrabolt fiú esetét...

Amikor elkezdtem olvasni a könyvet egy Agatha Raisin-szerű könnyed kis nyomozgatós, nevetgélős történetre számítottam. És bár Agatha Raisin dilis kalandjainak egyik legnagyobb rajongója vagyok (és az is maradok), kellemes meglepetés volt számomra ez a könyv, mert sokkal többet kaptam tőle, mint amire számítottam.

Történetünk színhelye a távoli és forró afrikai ország, Botswana. A könyv elején megismerjük főszereplőnk édesapjának, Obed Ramotswe-nek a történetét, a gyémántbányában kemény munkával eltöltött éveket, a bányamunkások kegyetlenségeit. Ám Obed nem csak a keserű emlékeit idézi fel, hanem a kellemes, szép dolgokat is. Elbeszélésében megismerhetjük még a lánya, későbbi főszereplőnk Drága Ramotswe gondtalan gyermekkorát, egészen a fiatal önálló nővé cseperedéséig.
És szép lassan el is jutunk a történetünk azon pontjáig, amikor eladják azokat a bizonyos teheneket, Drága Ramotswe, pedig ahelyett, hogy valami biztosabb dologba fektetné a pénzét, megnyitja Botswana első és egyetlen női nyomozó irodáját.

Az első napokban úgy tűnik, nem igazán van igény Botswanában egy női nyomozó irodára, de aztán szépen lassan elkezdenek beszállingózni az irodába az első ügyfelek. Mma Ramotswe nagy lelkesedéssel vág bele ügyfelei gondjainak megoldásába. Ugyanolyan körültekintően lát neki egy eltűnt kutya előkerítésének, akárcsak egy hónapok óta távol maradó férj felkutatásának.

Az első számú női nyomozó irodának rendkívül érdekes ügyfelekkel és esetekkel kell megbirkóznia, de a ravasz és bölcs Mma Ramotswe nem ismer lehetetlent.

Drága Ramotswe egy különleges detektív, egy jóságos, ravasz, és nagyon is emberi afrikai asszony, nekem egyből belopta magát a szívembe a kedvenc nyomozóim közé, a nyomozásain kívül még békés és csendes mindennapi életét is megismerhetjük. Én magam is beállnék mellé titkárnőnek, és vörösbokor teát (nem tudom pontosan milyen tea lehet ez, de a könyvben egész végig ezt itták, nekem meg nagyon megtetszett a neve) kortyolgatva, hallgatnám a felderítésre váró rejtélyes eseteket.


Különleges, meleg hangulata volt az egész könyvnek, és ehhez Botswana, az afrikai helyszín, az itteni emberek természete is nagyban hozzájárult. Kíváncsian várom a történet következő részét, és Drága Ramotswe újabb felderítésre váró eseteit.

A könyvet köszönöm a Művelt Nép Kiadónak!

9/10

Zsófi

2 megjegyzés:

  1. Én nem nagyon kedvelem a nyomozós, gyilkosságos könyveket, de ehhez kedvet kaptam az ajánlásod alapján. Azt hiszem el fogom olvasni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Majd ha anya is elolvassa, ezt is kölcsönadjuk Mama. :) Zsófi

      Törlés