2015. szeptember 7., hétfő

Jodi Picoult: Csodalány

„Nem kell elfogadnunk egymás hitét... de el kell fogadnunk, hogy mindenkinek joga van abban hinni, amiben hinni szeretne.”

„Az anyaság nem teszt, hanem vallás: egy szövetség, amelyre felesküdünk, egy ígéret, amit megtartunk. Egy méretben létezik, és úgy leplezi a hibákat, mint semmi más.”

Mielőtt elkezditek olvasni a könyvről alkotott véleményemet, tudnotok kell, hogy én egy  Jodi Picoult rajongó vagyok. :) Az első könyv, amit olvastam tőle, A nővérem húga volt, és akkor tudtam, hogy Jodi Picoult egy igazán nekem való író. Sorra olvastam el megjelenés után már másnap a könyveit, és nem csalódtam benne. A Szívtől szívig az egyik kedvencem, már amennyiben nem lehetetlen feladat kedvenc könyvet választani egy kedvenc  írótól. :) Egy-két könyv kimaradt még, mert úgy alakult, hogy nem tudtam beszerezni, de ezeket is hamarosan bepótolom.

Nagyon kíváncsi voltam a Csodalányra, ezúton is köszönöm az Athenaeum Kiadónak, hogy megjelenés után ilyen hamar a kezembe vehettem és olvashattam ezt a csodálatos könyvet.
Jodi Picoult témaválasztásai engem mindig lenyűgöznek, most sem volt ez másképp. Olyan témához nyúlt ebben a könyvében is, ami igazán elgondolkodtat. És nem is igazán az gondolkodtat el, hogy van Isten vagy nincsen, mert nyilvánvalóan a hívő emberek azt mondanák, hogy van, a nem hívők pedig, hogy nincs. A két csoport között még rengeteg ember van, aki nem tudja ezt az ősrégi kérdést ilyen egyszerűen megválaszolni. Mert minden ember szeretne hinni valamiben, valakiben. Szeretnénk, ha lenne, de ha megnyilvánulna valamilyen formában, egy "csodában', akkor nem biztos, hogy hinnénk a csodának, a tényeknek, és mi magunk is megpróbálnánk megmagyarázni a megmagyarázhatatlant, és belemagyaráznánk a csodába a tudományt, a tényeket, és megnyugodnánk, hogy akkor ez nem is csoda. Ez az, ami igazán elgondolkodtató, hogy hinnénk-e egy csodában, ha a szemünk előtt zajlana le? Sokkal nehezebb hinni egy csodában, mint nem, könnyebb megtagadni és megmagyarázni azt. Szóval a könyv egyik témája, hogy Faith Istent látja-e, vele beszélget-e, Isten-e  a barátja, vagy mindez csak szélhámosság, pszichotomatikus tünet, egy kislány képzelgései. A stigmák megjelenése csoda-e vagy pedig szülői bántalmazás? A hihetetlen gyógyulások, feltámadások csodának tekinthetők-e vagy pedig van rá magyarázat?


Az édesanyja hisz Faith-nek, hiszi, hogy lánya nem hazudik, nem vitatja a csodát, a lehetetlent, csak meg akarja védeni gyermekét, azt akarja, hogy egy 7 éves gyereknek megfelelő életet éljen. És nekem inkább erről szólt a könyv. Az anyai szeretetről.  Arról, hogy mire képes egy anya, hogy megvédje gyermekét. Arról, hogy mennyire erős a szeretet egy anya és gyermeke között. Mire képes ez a szeretet? Egy megalázott, gyenge nő hogyan válik erős, a lányáért mindenkivel megküzdő emberré. Egy bizonytalan, önbizalomhiányban szenvedő, jó anyaságában állandóan kételkedő anya hogyan jön rá arra, hogy bármennyire is erőlködik nem lesz képes megvédeni a gyermekét a tragédiáktól, a tévedésektől és a rémálmoktól. "Talán egy anya feladata nem az, hogy menedéket biztosítson, hanem hogy mellette legyen, amikor a gyermek földet ér... és utána vigaszt nyújtson."  A szeretet az, amiről ez a könyv szól. A szeretet pedig lehet sokféle, fájdalmas, szomorú, örömteli, apai, anyai, testvéri, emberi, isteni...

Nem maradt ki a bírósági tárgyalóterem sem a történetből, ami már szinte megszokott Picoult-tól, és én ezt is nagyon szeretem, élvezem a macska-egér harcot, ami a tárgyalóteremben folyik, elégedetté tesz, ahogyan a tanúk egymás után felvonulnak, a "rossz" ügyvéd és a "jó" ügyvéd megküzd egymással, mindig van még itt is valami meglepetés, és győz, akinek győznie kell.:)

Azt kell mondjam így a végére, hogy nemhiába Jodi Picoult az egyik kedvenc íróm.:) És még a romantikus szálról nem is írtam. De azt hiszem be is fejezem a Jodi Picoult-ról és a Csodalányról folyó áradozásomat, mert Zsófi megjegyezte, hogy annyit írok már, hogy "csak nem a folytatását akarom megírni  a könyvnek.:)"

10/10

Bea

13 megjegyzés:

  1. Ezt is el kell olvasnom.

    VálaszTörlés
  2. Nekem is kedvencem, sokat olvastam tőle (könyvlista). Egyedül a Szelíd vadak, ami nem tetszett annyira...

    Megpróbálom ezt is beszerezni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen az kicsit másfèle volt, de elefántokról szólt, ezért nekem nagyon tetszett. A Csodalányt semmiképpen ne hagyd ki! :)

      Törlés
  3. Kíváncsi vagyok erre a könyvére is, várom. Valóban merészen és bátran választ témát mindig. És teszi ezt még szeretettel is. Nekem a Házirend volt az első olvasásom tőle.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, tényleg szeretettel teszi, és nem erőltet ránk olvasókra semmit, hagyja, hogy kialakítsuk a magunk véleményét, ezt is szeretem benne. A Házirendet is olvastam, és bár olvastam és az egyik kedvencem az is. Meg a 19 perc, a Törékeny, és a...:))

      Törlés
    2. Az előző válaszom kicsit zavarodott lett :), most vettem észre. Két gondolat volt a fejemben, de nem az odaillő résszel fejeztem be. :) :) Szóval el kell végezni eme szavak eltávolítását :) "és bár olvastam"

      Törlés
  4. Nekem is szintén A nővérem húga volt az első olvasásom, majd a Szívtől Szívig. Mindkettő tetszett. Azóta persze mást is olvastam már tőle. Én amúgy kicsit tartok ettől a könyvtől, mert a vallás tipikusan egy olyan téma, amiről nehéz írni. Bár neki az Egyszerű igazság c. regényben is tökéletesen sikerült. :)
    Érdekesnek tűnik ez a könyv, majd lehet én is beszerzem előbb - utóbb. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne félj tőle, nem szól úgy a vallásról, ahogy én is gondoltam és kicsit tartottam tőle. Nem tol a képünkbe semmit, nem értekezik vallásokról, nem akarja rád erőltetni, hogy higgyj, csupán Jodi Picoultosan megírt egy szeretetről és hitről szóló regényt.

      Törlés
  5. Nekem is az egyik nagy kedvencem Picoult, bár úgy rémlik, hogy én a 19 perccel kezdtem a vele való kapcsolatomat anno. :o) Szeretem benne, hogy mindig nagyon jó témákat feszeget.
    Ezt a könyvét még nem olvastam, na de ami késik, az nem múlik. ;o)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindenképpen olvasd el, ez a téma is nagyon jó és szerintem jól tálalja. :)

      Törlés
  6. Én is nézegetem egy ideje ezt a könyvet. Gyűjtöm a Jodi Picoult könyveket, mert én is nagy rajongó vagyok. Kíváncsi vagyok erre az újabb tabutéma feszegetésére.

    VálaszTörlés
  7. Szerintem nem fogsz csalódni. :) Jodi ismét nagyot alkotott! :)

    VálaszTörlés